Tekakor med riven morot...

Här kommer ett litet recept på ett JÄTTE gott bröd. Lätt och enkelt.

10 kakor
3-4 morötter ca 300 g
12-13 dl vetemjöl
2 dl vetekli
50 g rumsvarmt smör
2 tsk salt
1 msk honung
50 g jäst.
 5 dl mjölk
vetemjöl till utbakning

Ugn 225 grader

Gör så här:
1. Skala och riv morötterna fint.

2. Mät upp 12 dl mjöl i en bunke eller i en köksassistens skål. Tillsätt kli. Dela i smöret i bitar och lägg det ovanpå. Lägg också i motor, salt, honung och jästen delad i mindre bitar.

3. Låt mjölken bli fingervarm ca 37 grader, häll den i skålen. Arbeta degen väl, ca 5 min i maskin eller 10 min för hand. Beroende på hur saftiga morötterna är kan resten av mjölet behöva arbetas in i degen. Låt jäsa under bakduk ca 30 min.

4. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Dela degen i 10 delar och forma dem till ovala, platta bröd. Placera dem på plåtar klädd med bakplåtspapper. Låt bullarna jäsa under bakduk i 20 min.

5. Strö över lite vetemjöl eller kli över bröden. Grädda dem mitt i ugnen 10-12 min. Låt svalna på galler under bakduk.



Lycka till.
Puss/Kram
Madde ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0